středa 10. května 2017

KNK 22 | Gayle Forman: Zůstaň se mnou (Jestli zůstanu #1)


Možná jsem člověk bez duše. Možná jsem knihu blbě pochopila. Možná. Nevím. Naopak dobře vím, proč mě vylíčení života dospívajícího s nádechem rozhodování žít, či nežít nedojalo k slzám, jak mi slibovaly recenze, jež jsem si před přečtením samotné knihy přečetla.



Název: Zůstaň se mnou
Autor: Gayle Forman
Série: Jestli zůstanu (1. díl z 2)
Originální název: If I Stay
Rok vydání: 2009 (v ČR 2011)
Počet stran: 184
Nakladatelství: Ikar, Yoli
Překlad: K. Palowská

Měl to být obyčejný únorový den, kdy se Miina rodina vydává na výlet. Místo toho si autonehoda vyžádá životy půlky její rodiny a zbylí dva členové (mezi nimiž je pochopitelně i Mia) bojují o život. Mia, předtím pouze 17letá cellistka rozhodující se, zda se vydá na druhou stranu států kvůli lásce k hudbě či zda zůstane se svojí láskou v Oregonu, se najednou musí vybrat: odejít, či zůstat. A nemyslím to ve smyslu zůstat doma, nýbrž zůstat naživu.


Tuším, že nějak krátce po Vánocích jsem viděla filmové zpracování. Už nevím, jestli to bylo kvůli mé ospalosti či za to může samotný film, nicméně mi připadal poněkud chaotický, že jsem si z něj nakonec vůbec nic nevzala. Ani název jsem nepochytila, heheh. Takže když jsem knihu objevila v knihovně, čistě ze zvědavosti a knižní hamižnosti jsem si ji tedy půjčila.

Troufám si tvrdit, že nebýt toho filmu bych knihu jenom přešla, možná si přečetla anotaci, která by mě utvrdila v rozhodnutí ji nečíst, a nakonec bych na ni zapomněla. Mám ale takový pocit, že i když jsem ji označila za přečtenou, stejně ji za půl roku, ne-li dřív, úplně vypustím z hlavy.

Nápad to nebyl nijak špatný, i když nijak fascinovaně úžasný. Připadal mi ale jaksi nedomyšlený, jako by mu něco chybělo. Hlavní hrdinka se jakožto neviditelný duch prochází po nemocnici, ale i když je dost hmotná na otvírání dveří, není dostatečně hmotná, aby byla... no, hmotná. A prostě - cože?

Nějak nepobírám ani to, jak je možné, že s Miou nijak neotřáslo vidět své rodiče v ne zrovna dobrém stavu. O nějakém posttraumatickém šoku jsem slyšela, ale místo, aby protagonistka působila jako někdo vydýchávající šok, uvažovala o naprostých, s prominutím, hovadinách. 

Vlastně těch fakt divných momentů bylo poněkud hodně. Očekávala jsem román s filozofickými úvahami a byla jsem ochotná se smířit i s teen slaďárnou, ale když nakonec Adam propašoval do nemocnice rockstar za účelem dostat se za Miou, veškerá má naděje vymřela.

Možná budu znít jako necitlivka (v tom případě odkazuji na naprosto nedostatečnou reakci hlavní postavy těsně po nehodě), ale na mně ta kniha dojem zkrátka neudělala. Je mi srdečně jedno, že Mia se rozhoduje mezi životem a smrtí. Popravdě řečeno, román nevyzněl ani tak jako Být, či nebýt? To je to, oč tu běží!, nýbrž jako Adam, či Juiliard? To je to, oč tu běží!. Polomrtvé Mie není dáno tolik prostoru, co Mie, která žije prachobyčejný život dospívající milovnice hudby. První láska, první velké rozhodnutí v životě, nejlepší kámoška, blábityblá. Jediné, co autorka poupravila od obyčejného převyprávění obyčejného života kdejakého člověka (uch, tedy kdybychom ignorovali ten detail, že není až tak hodně lidí s láskou k cellu a tak), je, že dodala otázku, zda život stojí, či nestojí zato, když vaše nejbližší rodina je mrtvá.

Konečný verdikt: 2 hvězdičky a nikdy více. Ne že bych měla něco proti románům beze špetky magie a prvků sci-fi a já-nevím-co-ještě, ale příběh o nijakém tématu, až je celkově dost o ničem dle mého názoru, pro mě prostě není. Je mi líto, ale dospívání si teprve užiji a evidentně nejsem ochotna ocenit povídání o nějaké holce s nějakými sny, nějakou rodinou a nějakým přítelem. Takové moc... šedé. Nijaké. A ohledně rozhodování žít/nežít se s autorkou už vůbec neshodnu. Navíc, Mia nic necítí ohledně zdravotního stavu rodičů, zato má ale chuť se zabít? Cože?




3 komentáře:

  1. Ahoj, tuhle knížku jsem nečetla, ale četla jsme od autorky Jen jeden den a pak pokračování Jen jeden rok. Docela se mi líbily - taková oddechovka pro klidné chvíle :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I když ze Zůstaň se mnou nejsem nadšená až na půdu, zrovna ty knihy mám v plánu přečíst, protože mi je už doporučoval kdekdo :D Na druhou stranu, kolikrát jsem už byla úplně zhnusená z nějaké knihy, potom se ukázalo, že autor/ka napsal/a jednu z mých nejoblíbenějších sérií vůbec :'D

      Vymazat
  2. Knihu jsem četla, a docela se líbila.. Odpočinula jsem si a tím splnila svůj účel :)

    OdpovědětVymazat

Díky za koment! Jsi úžasný člověk!