pátek 21. dubna 2017

7K #2 | Sad end

„Žili spolu šťastně až do smrti!"
„Padli si do náručí, podívali se na sebe a procítěně zašeptali: ,Miluji tě.'"
„A tak zachránil svět."

Blábláblá. Všichni tyto sladké konce jistě známe. Tenhle zachránil svět, tamta nalezla dávno ztracenou sestru, tamti si našli lásku až za hrob, tamhleti povstali z mrtvých. Jenomže ne všechny YA příběhy musí končit přesladce...

UPOZORNĚNÍ: Do článku se pouštíte na vlastní nebezpečí. Osobně toto nepovažuji za spoilerující, někomu bych mohla ale zničit život prozrazením, že konec knihy není jako z pohádky. Nebudu pochopitelně vyzrazovat, jak kniha skončila. Nanejvýš přidám nějaký ten kec, aby tento článek nebyl jenom z obálek knih. Nic víc se ale nedovíte. Ha!

#1 - Divergence (trilogie s hromadou povídek - Goodreads, Databáze, ČBDB) od Veronicy Roth

Abych byla upřímná, já ty knihy nečetla. I jenom Divergence pro mě byla naprosté utrpení, takže jsem se sérií sekla na začátku Rezistence. Teď si asi říkáte: „Ta *píp*, co nemá ráda Divergenci, se opovažuje sérii přidat do sad-endů?!"
Heh, viděla jsem filmy. A poté, co ke mně dorazila informace, že filmový konec se výrazně liší od knižního, jsem se dohoupala k přečtení posledních stran Aliance. (Ano, jsem si vědoma toho, že zveřejněním tohoto přiznání jsem spáchala rituální sebevraždu v knižní blogosféře.) A abych řekla pravdu, WTF.
Mně to srdce nezlomilo, ale WTF.


#2 - Atlantida (duologie s povídkou - Goodreads, Databáze, ČBDB) od Lauren Kate

Podpásovka. Na druhou stranu, jestliže jste si hlavní hrdiny moc neoblíbili, právě konec je důvod k oslavám autorčiny geniality. Pro ty, kteří protagonistům fandili, je načase autorku naopak proklínat. Protože... proč? Bylo to nutné? (Prej jo.)


#3 - Hvězdy nám nepřály (stand-alone - Goodreads, Databáze, ČBDB) od Johna Greena

Ano, já vím, že téměř každá bytost na tomto světě již knihu četla/film viděla. A i kdyby ne, ten název je dosti jasný. Ale je to zakončené happy endem? Ne, to vážně není.


#4 - Legenda (trilogie s 2 povídkoknihami - Goodreads, Databáze, ČBDB) od Marie Lu

Jistě, mnozí by konec mohli považovat za šťastný - vždyť se žádná srdcelámající smrt neodehrála (myslím, sérii jsem četla před rokem, takže moje podrobnější vzpomínky na ni jsou v háji). Jak ale mohla autorka udělat něco tak nelidského? Tolik snažení, tolik zážitků, tolik všeho... To je, jako kdyby byl Harry Potter zakončen slovy „A pak se Harry probudil ve svém přístěnku pod schody."
Dobře, tak není. Stejně to mohlo skončit lépe, než jen nějakou nadějí. Pff.


#5 - Zmizelé dívky (stand-alone - Goodreads, Databáze, ČBDB) od Lauren Oliver

Tohle se čtenářům dělat zkrátka nemá. Tohle vážně nenávidím, každou druhou knihu pak podezírám ze stejné podlosti. 
A to není fér. 


#6 - Chvíle před koncem (stand-alone - Goodreads, Databáze, ČBDB) od Lauren Oliver

Všimli jste si, že jméno Lauren Oliver je v tomto článku již podruhé? Podezřelé...
Nicméně, ačkoli ten konec do vaší mysli nevžene růžový duhový paprsek duhy a podobných věcí, knihu vážně vřele doporučuji! Jestli jste ji dosud nečetli, důrazně vám doporučuji odlepit oči od obrazovky a sprintem vyrazit do knihovny/knihkupectví, i když ta obálka je docela... divná.


#7 - Hunger games (trilogie - GoodreadsDatabáze, ČBDB) od Suzanne Collins

Trochu podvod, já vím. Vždyť to dopadlo celkem šťastně, vezmeme-li to kolem a kolem. Ne, ono to dopadlo šťastně. Jsou ale určité postavy, které jsou nedotknutelné, a autorka si prostě nemůže jen říct: „Hele, tuhle osobu zabiji a je jedno, zda kvůli dramatičnosti, zlomení čtenářova srdce, nebo mi ta osoba zkrátka jen překáží. Co na tom."
Nemůže si to říct. Ne.


Abych řekla pravdu, teprve při psaní tohoto sedmikecu jsem si uvědomila, jak málo smutných konců v YA knižním světě existuje, tedy přinejmenším z těch knih, které jsem četla - tak málo, že už u čtvrtého bodu jsem začala být zoufalá. Ne že bych si stěžovala.

Otázkec: Jaké sad-endové knihy znáte? Je nějaká, kvůli které jste vážně začali nenávidět strůjce toho pekelného zakončení příběhu a měli jste chuť knihu osobně přepsat?

0 komentářů:

Okomentovat

Díky za koment! Jsi úžasný člověk!