čtvrtek 23. března 2017

KNK 20 | Melissa Keil: Kráska a geek - Jak Sam přestal být mimo

Když už se blíží premiéra filmu Kráska a zvíře (která je zítra, 16. března, tedy aspoň v době, kdy jsem psala tuto větu), nevidím důvod, proč nesáhnout po podobné pohádce. Nebo jsem se prostě rozhodla přečíst sem tam nějakou holčičí četbu, mno.



Název: Kráska a geek: Jak Sam přestal být mimo
Autor: Melissa Keil (GoodreadsČBDB)
Série: -
Originální název: Life In Outer Space
Rok vydání: 2013 (v ČR 2016)
Počet stran: 296
Nakladatelství: Fragment
Překlad: P. Kubešová


Považuji sice obálku, ostatně i jenom název, za všeříkající, ovšem chcete-li něco jako anotaci, máte ji mít:

Sam je čítankový příklad geeka - dokázal by hodiny žvanit o hororových či fantasy filmech, jeho snem je stát se scénáristou, má rád World of Warcraft a je ve společenském žebříčku... řekněme, že nízko. Se svými kamarády, kteří nejsou o moc oblíbenější než on, je spokojený se svým postavením a nemá zájem cokoli měnit.

Pak se ale ve městě objeví Camilla. Krásná, chytrá, slavná, úžasná, dokonalá Camilla a z nějakého (pro Sama nepochopitelného) důvodu je odhodlaná s ním trávit čas. Dokonce má ráda i WoW.

Všichni víme, kam toto spěje.


I kdybych si nevšimla ani anotace, ani názvu (v originále jej shledávám lepším a méně-prozrazujícím), i když jsem vážně neschopná, co se týče odhadování reakcí či děje, už jenom první dvě stránky vykřičely do světa, co se bude dít. Naivně jsem doufala, že přijde překvapivý moment, který by Krásku a geeka odlišil od zástupu knih s podobným až stejným tématem. Nestalo se tak.

K tomu, aby se knihy zařadily do mého TOP x seznamu, vážně není potřeba fascinující a dechberoucí nový nápad, ale když autorka zpracuje tisíckrát přežvýkané téma, bez špetky originality, automaticky se kniha navěky odsuzuje do kategorie Dá se to překousnout, něco jako průměr.

Uznávám, že v některých scénkách tu byl i náznak vtipu a nějaké jiskry zábavnosti. Líbily se mi vztahy v jejich čtveřici, později pětici, pak i šestici. Kladem byly i postavy, které neuvažovaly zcela nelogi-

Ne, počkat, uvažovaly. Možná, že já, coby zástupce ženského pohlaví, tedy opačného pohlaví než jakého je Sam, nejsem s to to plně posoudit, přesto... *facepalm*
Já chápu, že pro lidstvo může být občas zjištění o své zamilovanosti šokující, ale prokrista. Jaká osoba by na to reagovala schováním se doma a žalem? Žalem? Já s tím mám zkušenost docela nulovou, ale měla jsem za to, že ten pocit, jenž popisoval Sam, se přiřazuje k nějaké smutné věci. K rozvodu. Ke zlomenému srdci. Ke konci světa. K něčí smrti. K prázdné sklenici od Nutelly. Já nevím. Ale nějak mi to nesedí k zamilovanosti. Ale budiž, nechť si každý truchlí pro co chce, já přece netvrdím, že to je divné. Jenom si to myslím.

A pak, když tedy Sammy předstírá nemoc, za ním přijde někdo a začne ho líbat. To nebyl spoiler, to bylo zřejmé z první kapitoly. Ach jo. Nevím, jestli mě víc zamrzela průhlednost, nebo nelogičnost.

Nicméně, příběh byl vyprávěn v ich-formě (samozřejmě z pohledu Sama), což bylo místy docela i úsměvné. Budu-li ignorovat překlepy, kterých bylo víc než dost, kniha to byla vcelku čtivá, milá, oddechová. Jestli máte chuť si přečíst něco neobtížného, neoriginálního klišovitého a zároveň neprotivného, doporučuji sáhnout třeba po této knížce. Pokud ale víte, že nemastné neslané slaďáky vážně nemusíte, tento výběr by asi nebyl nejšťastnější.

Zároveň bych ještě chtěla podotknout, že se děj odehrává v Austrálii. Mám takový jistý pocit, že se o tom autorka zmínila někde hned na začátku, mně se to ale vykouřilo z hlavy a pak jsem absolutně nechápala, proč byl Jarní ples v říjnu. Heh.

Jen tak ještě mimochodem, mám v rukou jenom nějakého parchanta, nebo je v databázích obal vždy jinak vypadající?


0 komentářů:

Okomentovat

Díky za koment! Jsi úžasný člověk!