pondělí 28. listopadu 2016

Názorokec #1: Hra o trůny (George Raymond Richard Martin)




Název: Hra o trůny
Autor: George R. R. Martin
Série: Píseň ledu a ohně (1. díl)
Originální název: A Game of Thrones
Rok vydání: 1996 (v ČR 2011)
Počet stran: 846
Nakladatelství: Talpress
Překlad: H. Březáková




Úvodní část epického fantasy eposu odehrávajícího se ve světě temného středověku, mezi statečnými rytíři, mocnými čaroději, draky, zlovlky a čarostromy...

Jako strážce severu lord Stark považuje za prokletí, když ho král Robert pověří úřadem pobočníka vladaře a vyšle ho na jih, odkud se zatím nikdo z jeho rodiny nevrátil. Bezejmenní staří bohové nemají na jihu žádnou moc, Starkova rodina je brzy rozdělena a pobočník sám je polapen do sítě nebezpečných intrik. Ba co hůř, v exilu ve Svobodných městech za mořem dospěl pomstou posedlý chlapec. Jako dědic šíleného Dračího krále, jehož rodina byla vyvražděna, si dělá nárok na trůn.

A na severu, tam za Zdí, kde člověk nemůže nikdy říct, co je živé a co ne, se mezitím houfují mrtvé armády Jiných, které vyčkávají na konec léta a nadvládu dlouhé zimy. Příběh zrady a ambicí, lásky, čar a kouzel může začít. 

Zima přichází!



Názorokec:


Nejdřív jsem se do knihy nechtěla pustit - nezaujala mě ani anotace, ani obálka a ani fakt, že Hru o trůny zná prostě každý, ať už ze seriálu či knihy. Ale když jsem knihu viděla v knihovně, co jiného mi zbývalo než si ji půjčit, i když moje taška prosila o smilování, že.

Když 
hned na prvních deseti stránkách umřely dvě osoby, říkala jsem si: „Co jsem si to proboha půjčila?!". Tak nějak jsem si to říkala po celou dobu čtení. Vzhledem k tomu, že jsem dosud neviděla ani jeden díl seriálu (stydím se a odcházím do kouta brečet) a dodatku na konci knihy jsem si všimla až po dočtení, začátek byl pro mě dost nesrozumitelný.


Svět, ve kterém se příběh odehrával, nebyl až tak vzdálený od středověké reality. Vlastně by stačilo odmyslet si pár pididetailů a rázem se příběh odehrává ve středověku. 

Některé postavy jsem si oblíbila, některé ne, některým jsem přála moc ošklivou smrt, avšak u všech se mi líbila realičnost. Víceméně. U Daenerys poněkud váhám, obzvlášť po scéně se syrovým koňským srdcem. Mňaminka.

Co mě však nutilo číst dál a dál, všech 846 stran, bylo nejenom vyhrožování přicházející zimy, ale také autorův styl psaní. Tím, jak byla kniha psaná ve stylu point of view, jsem na koncích kapitol byla zároveň smutná, že opouštím onu osobu, a zároveň nadšená, že se vracím k jiné postavě. Občas mě sice vytáčelo, když se autor, celý rozohněný, pustil do sáhodlouhého popisu krajiny či budovy, ovšem kvůli mé zvědavosti jsem se přece jenom donutila nepřeskakovat celé stránky a ani řádky. Trochu mě také zaráželo, že čar, kouzel a lásky bylo v příběhu opravdu poskrovnu. 


Kniha nebyla špatná, vlastně dost dobrá. Jen ne dost dobrá, že bych obětovala 10 Kč za rezervaci druhého dílu, který je buď na druhém konci Prahy či zoufale nedostupný.




10 komentářů:

  1. je to supeeeeer ❤❤❤❤ abzolutně adoruju tvojr článečki ������ sou super a dtrasne hezki pyses ��������

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Běto, nevím, co to hulíš, ale mě bys s tím přestat ❤❤❤

      Vymazat
  2. Hezká recenze. Okureček.����

    OdpovědětVymazat
  3. Tahle série na mě stále čeká a trochu nenacházím příležitost se do toho pustit. Asi to v mém případě bude vyžadovat dvoutýdenní izolaci na chatě, abych s tím nemusela nikam cestovat, přenášet to atd. Ale jednou se do těchto knih určitě pustím. :) Hezká recenze, těším se na další články, máš ve mně pravidelného čtenáře :)) Měj se pěkně!

    OdpovědětVymazat
  4. Na Hry se stále a jen chystám, i když už mám doma první tři díly :D (ale seriál (SAMOZŘEJMĚ sleduju :D). Asi se do nich budu muset už konečně pročíst!
    Máš moc pěkný blog, ta žlutá působí strašně optimisticky! :) Ráda se k tobě budu vracet! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji mnohokrát! Nevím proč, ale tu žlutou jsem si tak nějak strašně oblíbila a teď ji cpu snad kamkoliv to jenom jde :D Snad se ti kniha - celá série - bude líbit :)

      Vymazat
    2. Já se ti rovnou přiznám a řeknu, že jsem žlutou nikdy extra nemusela, ale poslední dobou jí hooodně přicházím na chuť! A takhle na blogu to vypadá skvěle ❤️

      Vymazat
    3. Děkuji tedy ještě jednou, ačkoli žlutošablona není moje dílo (já a technologie? Pfff...) :D

      Vymazat

Díky za koment! Jsi úžasný člověk!